مهاجرت به آلمان

چقدر در مورد روش‌های مهاجرت به آلمان اطلاع دارید؟

هرساله افراد بسیاری از سراسر جهان برای آغاز زندگی جدید مهاجرت به کشور مهاجرپذیر آلمان را مدنظر قرار می‌دهند. آلمان از ثروتمندترین کشورهای اتحادیهٔ اروپا است و از ظرفیت بالایی برای رشد و شکوفایی برخوردار است. این کشور دانشگاه‌های سرشناس بسیاری را در خود جای‌داده است که بسیاری از آنان در مقاطع تحصیلی مختلف، آموزش رایگان یا کم‌هزینه‌ای ارائه می‌دهند. از سوی دیگر اقتصاد این کشور در بین پنج اقتصاد برتر جهان قرار دارد. سیر صعودی مهاجرت به این کشور و مشکلات آن باعث شده در سال‌های اخیر سیاست‌های مهاجرپذیر این کشور سخت‌گیرانه‌تر شوند. پس اگر به آسان‌ترین روش مهاجرت به آلمان فکر می‌کنید، اولین و مهم‌ترین قدم در این راه کسب اطلاعات از منابع معتبر و برنامه‌ریزی برای این کار است. این مقاله به شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری در مورد آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان، مهاجرت تحصیلی به آلمان و مهاجرت به آلمان از طریق ثبت شرکت کسب کنید.

چرا مهاجرت به آلمان؟

بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا، برای آغاز فصلی جدید در زندگی خود و گشودن درهای فرصت برای فرزندانشان، به مهاجرت و زندگی در کشوری دیگر فکر می‌کنند. در میان کشورهای محبوب این افراد، آلمان رتبهٔ پنجم را به خود اختصاص داده است. این محبوبیت به خاطر اقتصاد قوی، سیستم آموزشی مناسب و فرصت‌های شغلی آن است. به گزارش سازمان حقوق بشر، سیستم آموزشی این کشور در سال ۲۰۲۰ در دنیا رتبهٔ ششم را به خود اختصاص داد که بالاتر از آمریکا و کانادا قرار دارد. امنیت اجتماعی و خدمات دولتی که این کشور به شهروندان خود ارائه می‌دهد نیز محبوبیت آن را بیشتر کرده است. صنعتی بودن آلمان به‌قدری بالاست که اخیراً با کمبود نیروی کار مواجه گردیده است و فرصت‌های شغلی بسیاری در اختیار افراد قرار می‌دهد.

روش‌های مهاجرت به آلمان

راه‌های متعددی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد. به‌طورکلی می‌توان تعدادی از آن‌ها را آسان‌تر از بقیه دانست. برای مهاجرت به آلمان از هر راهی باید:

  • تمکن مالی خود را اثبات کنید؛ باید بتوانید ثابت کنید در آلمان از عهدهٔ مخارج برمی‌آیید. میزان تمکن مالی موردنیاز بسته به نوع ویزایی که برای آن اقدام می‌کنید متفاوت است.
  • بیمهٔ سلامت داشته باشید؛
  • با زبان آلمانی آشنا باشید؛ مهارت زبان آلمانی سه سطح A (پایه)، B (مسلط) و C (پیشرفته) دارد که هرکدام به دو بخش ۱ و ۲ تقسیم می‌شوند. برای مهاجرت به آلمان باید در آزمون سطح A1 یا B1 قبول شوید.
  • یکی از انواع ویزاهای آلمان را دریافت کنید.

آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان

آلمان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای قارۀ اروپا و پایتخت آن شهر برلین است. پرواز از تهران تا این شهر، حدود ۴ ساعت و نیم طول می‌کشد. زبان رسمی این کشور آلمانی است اما بیش از ۵۰ درصد مردم آن انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند. بیش از ۸۳ درصد جمعیت این کشور تحصیلات متوسطه را به پایان رسانده‌اند که نشان‌دهندۀ سطح بالای سواد در این کشور است. کیفیت زندگی در آلمان بالا و هزینه‌های زندگی بسیار پایین است.

کشور آلمان ازنظر اقتصادی و صنعتی بسیار پیشرفته است و نرخ بیکاری در آن نزدیک به ۳.۲ درصد می‌باشد که آن را با کمبود نیروی کار مواجه کرده و این امر باعث شده است افراد زیادی از سراسر جهان برای کار به این کشور مهاجرت کنند. همۀ این شرایط آلمان را به مقصدی رؤیایی برای مهاجرت تبدیل کرده است؛ اما این کشور باوجود مهاجرپذیر بودن، سیاست‌های نسبتاً سخت‌گیرانه‌ای اعمال می‌کند.

انواع ویزا برای مهاجرت به آلمان

  • ویزای تحصیلی
  • ویزای کار
  • ویزای تجاری
  • ویزای کارآموزی
  • ویزای مهمان علمی
  • ویزای ازدواج

سریع‌ترین روش مهاجرت به آلمان

مهاجرت به آلمان راه‌های بسیار اما زمان‌بری دارد. مهاجرت تحصیلی به آلمان به‌خصوص در دههٔ اخیر بسیار موردتوجه دانشجویان بین‌المللی قرارگرفته است. بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌ها، کم‌هزینه بودن تحصیل و تضمین شغل پس‌ازآن، از دلایل بالا بودن مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌باشد. از سوی دیگر استقبال این کشور از نیروی کار ماهر و شرایط مناسبی که برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید ارائه می‌دهد، مهاجرت از طریق ثبت شرکت به آلمان را نیز به یکی از سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان تبدیل کرده است.

تمکن مالی

برای دریافت ویزای برخی کشورها باید از بانکی که در آن حساب دارید گواهی‌ ارائه دهید مبنی بر اینکه از شرایط مالی مناسب و قابل قبولی برخوردار هستید. گواهی تمکن مالی موجودی انواع حساب‌های شما و نرخ برابری آن به ارز موردنظرتان (معمولاً دلار و یورو) را بیان می‌کند. درواقع این گواهی سرمایه‌ای که اکنون در حساب خود دارید و میزان ورود و خروج سرمایه به آن حساب در ۶ ماهه گذشته را نشان می‌دهد. این گواهی معمولاً به دو زبان صادر می‌شود. گواهی فارسی باید به‌صورت رسمی ترجمه شود.

تمکن مالی موردنیاز در روش‌های مهاجرت به آلمان چقدر است؟

طبق آخرین تغییرات، از ژانویۀ ۲۰۲۰ به بعد تمام دانشجویان بین‌المللی برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان، باید تمکن مالی ۱۰.۳۳۲ یورویی (برای یک سال) ارائه دهند. همچنین برای مهاجرت از طریق ثبت شرکت GmbH به آلمان معمولاً به تمکن مالی ۲۵۰۰۰ یورویی و ۷۰۰ یورو به ازای هر فرد خانوادۀ خود نیاز دارید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

آلمان نه‌تنها سرزمین دانشگاه‌های سرشناس بسیار، بلکه یکی از کشورهایی است که شرایط تحصیل رایگان یا بسیار کم‌هزینه ارائه می‌دهد. پس از تحصیل در آلمان و اخذ مدرک از یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور می‌توانید از فرصت‌های شغلی بسیار زیاد این کشور استفاده کنید. برای مهاجرت تحصیلی در آلمان، علاوه بر شرایط کلی، در هر مقطع پیش‌نیازهایی لازم است که در ادامه می‌خوانیم.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی

اگر مهاجرت به آلمان را با تحصیل درزمینهٔ کارشناسی آغاز کنید، برای ادامهٔ تحصیل و یافتن شغلی خوب و اخذ اقامت دائم این کشور شانس بالایی خواهید داشت. البته به یاد داشته باشد که در این مقطع بورسیهٔ تحصیلی ارائه نمی‌شود پس باید شرایط مالی زندگی در آلمان تا پایان زمان تحصیلتان را داشته باشید. این زمان برای مقطع کارشناسی حداکثر ۴ سال است.

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی که یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان است باشد ۱۲ سال تحصیل کرده باشید. دانشگاه‌های مطرح آلمان، این مقطع را به زبان آلمانی ارائه می‌کنند پس برای ثبت‌نام در دانشگاه باید حداقل مدرک B1 زبان آلمانی را گرفته باشید. شرط دیگر برای تحصیل در مقطع کارشناسی و آغاز مهاجرت تحصیلی به آلمان داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۲۱ سال سن است. البته اگر کمتر از ۱۸ سال دارید به‌شرط سکونت سرپرستتان در آلمان، می‌توانید در این کشور تحصیل کنید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در این مقطع نیز باید اثبات کنید که توانایی تأمین مخارج زندگی‌تان را دارید. دورهٔ کارشناسی ارشد در آلمان باید حداکثر در دو سال طی شود و بااینکه شرایط سنی برای این دوره چندان سخت‌گیرانه نیست، اما در بیشتر موارد متقاضیان زیر ۳۰ سال پذیرفته می‌شوند.

اولین شرط مهاجرت تحصیلی به آلمان برای دورهٔ کارشناسی ارشد گواهی پایان دورهٔ کارشناسی است. دانشگاه‌های آلمان مدرک آیلتس با نمرهٔ بالای ۶.۵ و تافل با نمرهٔ بالای ۹۰ از شما می‌خواهند. البته اگر بخواهید به زبان آلمانی تحصیل کنید باید حداقل مدرک B1 زبان آلمانی ارائه دهید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکتری

مدت‌زمان این دوره در آلمان ۳ تا ۵ سال است و چون شامل شرایط بورسیه می‌گردد بین مهاجران پرطرفدارتر از دو دورهٔ قبلی است. برای تحصیل در این دوره شرایط سنی در نظر گرفته نشده است. دانشگاه‌ها از شما نمرهٔ آیلتس حداقل ۷ و یا مدرک زبان آلمانی B2 به بالا می‌خواهند و برای گرفتن بورسیهٔ این مقطع باید توصیه‌نامه از جانب اساتید، انگیزهٔ ادامهٔ تحصیل و رزومهٔ خوبی داشته باشید.

شرایط گپ تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

گپ تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان نباید از ۵ سال بیشتر باشد. اگر بین فارغ‌التحصیلی تا درخواست ویزای تحصیلی‌تان بین ۲ تا ۵ سال وقفه افتاده، لازم است دلیل آن را اعلام کنید. مثلاً ممکن است این مدت مشغول به کار، زبان‌آموزی یا تحقیق و نوشتن مقاله بوده‌اید. اگر گپ تحصیلی‌تان بیش از ۵ سال است، شانس چندانی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان نخواهید داشت.

چگونه در مقطع کارشناسی از دانشگاه‌های آلمان پذیرش بگیریم؟

اگر دولت آلمان گواهی فراغت از تحصیل ۱۲ سالۀ شما را به رسمیت نشناسد، برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی باید در دورۀ آماده‌سازی و امتحان ورودی شرکت کنید.

مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در اولین قدم باید دانشگاه موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر از شرایط لازم برای قبولی در آن دانشگاه برخوردار باشید، مدارکی که باید در هنگام اپلای کردن به دانشگاه ارائه کنید را بررسی و درخواست خود را ارسال یا اپلای نمایید. هر دانشگاه شرایط و مدارک موردنیاز خود را مشخص می‌کند اما اغلب آن‌ها برای بررسی درخواست شما به مدارک زیر نیاز دارند:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • کارنامه و ریزنمرات
  • تصویر پاسپورت
  • مدرک زبان

حتماً دقت کنید که دانشگاه به ترجمۀ کدام مدارک و به کدام زبان نیاز دارد. اگر دانشگاه درخواستتان را پذیرفت، باید به‌محض دریافت نامۀ پذیرش برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام و به سفارت مراجعه کنید. برای اطلاع از آخرین شرایط به وب‌سایت جمهوری فدرال آلمان مراجعه کنید. در حال حاضر رزرو وقت سفارت به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

کدام دانشگاه‌های آلمان در سطح جهان مطرح هستند؟

طبق رتبه‌بندی دانشگاهی کیواس (QS) در سال ۲۰۲۱، ۱۰ دانشگاه برتر کشور آلمان به‌قرار زیر هستند:

رتبۀ جهانی دانشگاه نام دانشگاه رتبۀ دانشگاه در آلمان
۵۰ دانشگاه صنعتی مونیخ ۱
۶۳ دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ۲
۶۴ دانشگاه روپرشت-کارلز هایدلبرگ ۳
۱۱۷ دانشگاه هامبولت برلین ۴
۱۳۰ دانشگاه آزاد برلین ۵
۱۳۱ مؤسسه فناوری کارلسروهه – KIT ۶
۱۴۵ دانشگاه فنی آخن ۷
۱۴۸ دانشگاه صنعتی برلین ۸
۱۷۳ دانشگاه فنی درسدن ۹
۱۷۵ دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن ۱۰
۱۷۵ دانشگاه فرایبورگ ۱۱

 

مهاجرت از طریق ثبت شرکت به آلمان

 GmbH یکی از پر تقاضاترین انواع شرکت در آلمان است که اتباع خارجی می‌توانند با ثبت آن، اقامت آلمان را نیز دریافت کنند. برای این روش مهاجرت به آلمان، باید علاوه بر شرایط کلی، رزومهٔ تجاری قوی و طرح توجیهی اقتصادی (Business Plan) شرکت خود را به ادارهٔ بازرگانی آلمان ارائه دهید. پس از موافقت دولت آلمان می‌توانید برای مدیرعامل و خانوادهٔ او اقامت ۳ ساله بگیرید. پس‌ازآن اگر فعالیت تجاری شما مثبت باشد، اقامت دائم برای شما صادر می‌گردد. این روش یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان است که شما را از مزایای برخوردار می‌کند:

  • امکان اخذ اقامت با خانواده
  • امکان درخواست اقامت دائم تنها پس از ۳ سال
  • امکان درخواست پاسپورت و حق شهروندی پس از دریافت اقامت دائم
  • استفاده از برند تجاری اروپایی
  • بهره‌مندی از مزایای مالیاتی پس از اخذ تابعیت

مراحل مهاجرت از طریق ثبت شرکت به آلمان

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود با ساختار GmbH در آلمان، در ابتدا باید کلیۀ مدارک خود ازجمله موارد زیر را به‌صورت ترجمه‌شده به سفارت آلمان در ایران تحویل دهید:

  • پاسپورت با اعتبار بیش از ۶ ماه
  • مدارک تحصیلی: برای مهاجرت از طریق ثبت شرکت به آلمان باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشید.
  • رزومۀ مرتبط: شامل سابقۀ کاری مرتبط با موضوع شرکت
  • طرح توجیهی اقتصادی
  • مدرک زبان
  • گواهی عدم سوءپیشینه

طرح توجیهی اقتصادی (Business plan)

تنها در صورتی موفق می‌شوید از طریق ثبت شرکت به آلمان مهاجرت کنید که اتاق بازرگانی این کشور طرح توجیهی اقتصادی شما را تائید کند؛ بنابراین باید تمام تلاش خود را برای نوشتن طرحی قوی، جدید و مفید انجام دهید. یکی از مواردی که باید حتماً در طرح خود ذکر کنید، استخدام حداقل ۵ نفر تبعۀ کشور آلمان است. سفارت مدارک شما را به یک وکیل ثبت شرکت‌ها در آلمان می‌دهد تا بعد از گرفتن تأییدیۀ اتاق بازرگانی، مراحل ثبت شرکت را انجام دهد.

در ابتدای کار می‌توانید ویزای شینگن ۳ ساله‌ای دریافت کنید. پس‌ازاین مدت اگر کسب‌وکارتان فعال و در وضعیت مالی ثابتی باشد، می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید. بعد از ۵ سال اقامت دائم، می‌توانید درخواست تابعیت این کشور را داشته باشد.

آیا مهاجرت از طریق ثبت شرکت به آلمان شرایط سنی دارد؟

اگر بیش از ۴۵ سال سن دارید باید ثابت کنید توانایی انجام کارها را دارید.

سخن آخر در روش‌های مهاجرت به آلمان

در این مقاله سعی کردیم به‌طور خلاصه شما را با مهاجرت تحصیلی و مهاجرت از طریق ثبت شرکت به آلمان را به‌عنوان دو مورد از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان آشنا کنیم. آلمان کشوری پر از فرصت‌های درخشان است و تنها در صورتی در راه رسیدن به این فرصت‌ها موفق می‌شوید که برنامه‌ریزی و اطلاعات کاملی داشته باشید. اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید می‌توانید با توجه به شرایط خود هریک از این روش‌ها را انتخاب کنید و در قدم دوم، مقالات دیگر سایت در مورد آن را مطالعه یا از مشاوران تخصصی کمک بگیرید.

جمع‌بندی

آلمان در ردیف ۵ کشور برتر برای زندگی در دنیا قرار دارد. درآمد افراد در این کشور اروپایی بسیار بالا و نرخ بیکاری بسیار پایین است که آن را به سرزمین رؤیایی برای مهاجران تبدیل کرده است. می‌توان گفت هم یافتن شغل برای افرادی که مهاجرت تحصیلی به آلمان داشته‌اند تضمین‌شده است هم سودآوری برای افرادی که با یک طرح توجیهی اقتصادی قوی از طریق ثبت شرکت به آلمان مهاجرت کرده‌اند. این مقاله قصد داشت با شرح جزئیات بیشتر این روش‌ها، به شما کمک کند تا در مورد نحوۀ مهاجرت خود تصمیم‌گیری کنید.

 

ویزای کار اتریش
راه های مهاجرت به اتریش
فهرست