زندگی در آلمان

مزایای زندگی در آلمان

کشور آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و در جایگاه چهارم تولید ناخالص داخلی ازنظر نرخ تبدیل ارز و پنجم تولید ناخالص برابری قدرت خرید قرار دارد.

این کشور پس از انقلاب صنعتی در اقتصاد جهانی مطرح شد و تا به امروز همیشه به‌عنوان یک کشور پیشرو و نوآور و همچنین سرمایه‌گذار در بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی نام‌برده می‌شود .

حدود ۷۴ درصد افراد شاغل آلمان، در بخش خدمات مشغول به فعالیت هستند که شامل حمل نقل، هتل‌ها و رستوران‌ها خدمات اجتماعی و بهداشت و درمان، مسکن و بخش هست.

بخش تولید نیز در حدود ۲۴ درصد از نیروی کار آلمان را در برمی‌گیرد که این افراد در حوزه‌هایی مانند شیلات، کشاورزی و جنگلداری مشغول به فعالیت هستند.

پس از رکود اقتصادی، آلمان به‌سرعت از طریق افزایش صادرات خود توانست خود را از این رکورد بزرگ خارج کند و تا میزانی در این زمینه موفقیت به دست آورد که توانست لقب بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را به نام خود کند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور۸۶.۵۷ و شاخص اجاره آن۳۱.۵۵است. به گزارش اقتصاددان‌ها، قدرت خرید محلی مردم آلمان برابر با۱۰۴.۸۹ می‌باشد.

مردم این کشور به‌طور میانگین۲۰۷۰.۸۴یورو حقوق ماهانه (پس از کسر مالیات دریافت می‌کنند که این میزان از ۱۶۰۰ تا ۲۶۰۰ یورو در مناطق مختلف این کشور متفاوت است.

درصد سود سالانه وام‌های این کشور بین ۲.۵ تا ۴ درصد گزارش‌شده است که متوسط آن۳.۱۲ می‌باشد.

شهروندان آلمانی از میزان حقوق دریافتی خود، حدود ۲۸.۹ درصد از آن را صرف تهیه مایحتاج زندگی می‌کنند.

مایحتاج موردنظر در این بررسی شامل هزینه موادی همچون شیر، نان، تخم‌مرغ، برنج، مرغ، میوه، آب و غیره می‌گردد.

۲۵ درصد از درآمد مردم این کشور صرف اجاره مسکن می‌گردد. اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز این کشور ۵۶۷.۶۵ یورو به‌طور متوسط هزینه دارد که این رقم در اجاره یک آپارتمان سه‌خوابه به ۸۳۲.۷۷یورو افزایش می‌یابد که بسته به امکانات این رقم ممکن است تا ۱۰۰۰ یورو در ماه نیز افزایش یابد.

هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان به‌صورت رایگان است و فرد دانشجو فقط باید هزینه‌های ماهیانهٔ زندگی خود را متقبل شود که دولت آلمان با توجه به این‌که به دانشجویان در هفته اجازه کار ۲۰ ساعت را داده است، آن‌ها می‌توانند بابت هر ساعت کار بین ۷ تا ۱۲ یورو را کسب کرده قسمتی از مخارج زندگی خود را پرداخت نمایند.

هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را داشته باشد قبل از رفتن به آلمان و برای رفتن به سفارت باید نامه‌ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در آلمان است

کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور آلمان مشغول به کار تمام‌وقت شوند می‌بایستی به زبان آلمانی مسلط بوده و دورهٔ تحصیلی خود را به‌خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند و درنتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

این نکته را نیز باید ذکر کرد که گرفتن اقامت دائم در کشور آلمان بسیار دشوار است و طولانی و افراد می‌بایستی مدت‌زمان زیادی را در کشور آلمان کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاس آلمانی را طی نمایند.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه‌های زندگی در آلمان برای دانشجویان به‌صورت میانگین بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه می‌باشد که شامل هزینه‌های مسکن ، غذا، رفت‌وآمد ، بیمه و سایر هزینه‌هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن‌ها در زمان تحصیل و در مقطع دکترا در کشور آلمان است .

اگر برای مواد غذایی و پوشاک نیز مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو در هرماه در نظر بگیریم که البته تنها در قالب زندگی دانشجویی قابل‌تصور است، هزینه‌ها با احتساب هزینه‌های تحصیلی و غیر تحصیلی و با توجه به الزام پرداخت شهریه یا عدم الزام آن، شهر محل سکونت و همچنین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری همانند تلفن و اینترنت (در خانه‌های خصوصی، مبلغی در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در هرماه برآورد می‌شود.

به‌طورکلی هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان در ماه حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ یورو است که می‌تواند با توجه به سبک و شیوه زندگی افراد، متغیر باشد. هزینه زندگی ماهیانه شامل: اجاره خوابگاه یا خانه، خوراک و پوشاک، بیمه درمانی، رفت‌وآمد، تفریح و سرگرمی، تلفن، اینترنت و … می‌باشد.

راهنمای خرید و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

نکته مهم: هنگام خرید در فروشگاه‌های آلمان، به اعداد و ارقام درج‌شده به‌عنوان قیمت کالاها دقت کنید. کاربرد ویرگول و نقطه در نوشتن قیمت اجناس، دقیقاً برخلاف زبان انگلیسی است. در سیستم اعداد آلمانی، ویرگول جداکننده اعشار است؛ بنابراین اگر جایی قیمتی را € ۲،۹۹ دیدید، این رقم ۲ یورو و ۹۹ سنت معنی می‌دهد. از نقطه برای جدا کردن دهگان، صدگان و هزارگان استفاده می‌شود. به‌طور مثال € ۲.۰۰۰٫۹۹درواقع ۲۰۰۰ یورو و ۹۹ سنت است.

در اروپا فروشگاه‌های زنجیره‌ای متفاوتی وجود دارد که شعبه‌های متعددی در کلیه شهرها دارند ازجمله این فروشگاه‌ها می‌تواند Aldi و Lidel را نام برد. فروشگاه‌های معروف دیگری مانندKaiser،Nettockaufland،Real Penny Reicheltو …. را نیز می‌توان در کل آلمان پیدا کرد.

در این فروشگاه‌ها معمولاً می‌توان اکثر مایحتاج زندگی مانند مواد غذایی، البسه، نوشت‌افزار وسایل الکتریکی و … را یافت. فروشگاه Lidl ارزان‌ترین فروشگاه آلمان است. فروشگاه ارزان دیگر فروشگاه Aldi است که علاوه بر ارزانی دارای مواد غذایی باکیفیت بالاست.Aldi تاکنون چندین بار در مسابقات سلامتی مواد غذایی رتبه اول را کسب نموده است.

خرید و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در آلمان

مخارج زندگی در آلمان تنوع کمیتی بسیار زیادی دارد چراکه سیستم فروشگاه‌ها در آلمان سیستم تک‌نرخی نبوده و یک جنس حتی باکیفیت کاملاً مشابه را می‌توان در فروشگاه‌های مختلف باقیمت‌های کاملاً مختلف یافت.

مخارج زندگی مربوط به مایحتاج زندگی یک دانشجو که به عوامل متعددی از قبیل منطقه محل زندگی، دوری و نزدیکی به فروشگاه‌های ارزان‌قیمت، فاصله با مغازه‌های ترک و عرب، فاصله با بازارهای هفتگی میوه و سبزیجات ترک و به‌ویژه وقتی‌که یک شخص برای خرید صرف می‌نماید، بستگی دارد.

صرف وقت بیشتر برای خرید مایحتاج زندگی باعث پایین آمدن هزینه خرید می‌گردد، ولی صرف وقت برای خرید ارزان‌قیمت تا حدی مناسب است زیرا صرف بیش‌ازحد وقت برای خرید ارزان‌قیمت باعث زیان‌های دیگری از قبیل اتلاف بیهوده وقت می‌گردد.

  • شناسایی منطقه زندگی و محل سوپرمارکت‌های ارزان‌قیمت شبیه Penny Plus ،Aldi، از فروشگاه‌های خاص (چراکه هریک از فروشگاه‌های مذکور برخی اجناس را ارزان‌تر از فروشگاه‌های خرید جنس دیگر عرضه می‌نمایند.)
  • خرید در زمان حراج هفتگی (معمولاً شنبه عصر)
  • خرید میوه و سبزیجات از بازارهای ترک همچنین ازآنجاکه یافتن آدرس فروشگاه‌های مختلف در نزدیکی محل زندگی و نیز دیدن قیمت اجناس و به‌ویژه اجناس ارزان و تخفیف داده‌شده از طریق سایت اینترنتی فروشگاه‌ها امکان‌پذیر است، آدرس اینترنتی این فروشگاه‌ها در زیر آورده شده است.

Lidl  kaufmarkt   real  ikea

 نحوه خریدهای روزمره اولیه در آلمان

خرید از سوپرمارکت‌های آلمان بسیار ساده بوده و نیازی چندانی به دانستن زبان آلمانی ندارد. برای بایستی یکی از مغازه‌های ارزان‌قیمت اطراف محل زندگی را شناسایی نمود.

آرم این فروشگاه‌ها در حوالی محل قرارگیری و زوی دیوارها و یا در محل وردی‌شان قرارگرفته و تنها شناختن آرم آن‌ها برای یافتن این فروشگاه‌ها در محل زندگی کافی است . ازجمله ارزان‌ترین مغازه‌های آلمان Lidel و Aldi است. پس‌ازآن  plus, pennyقرار دارند.

فروشگاه‌های بزرگ آلمان معمولاً ورودی و خروجی جداگانه دارند . پس از ورود به مغازه می‌بایست تمام اجناس موردنیاز را برداشته و با چرخ‌دستی مغازه برای حساب کردن و پرداخت قیمت اجناس به بخش خروجی مغازه‌ها که صندوق‌هاKasse قرار دارند آورد مسئول صندوق قیمت را محاسبه کرده و مبلغ نهایی را اعلام می‌نمایند .

میزان این مبلغ هم‌چنین بر روی یک مونیتور کوچک برای مشتری قابل‌دیدن است . اجناس موردنیاز را می‌توان از روی نام و یا شکل آن‌ها شناسایی کرد و بهتر است در صورتیکه شخص زبان آلمانی نمی‌داند معادل آلمانی مایحتاج اولیه زندگی را از روی لغت‌نامه نوشته تا جستجوی آن‌ها در فروشگاه‌ها ساده‌تر باشد.

تفاوت زندگی در ایران و آلمان

زندگی سطح بالا

طی آمار رسمی ارائه شده در سال های منتهی به ۲۰۲۲ که از بیش از دویست کشور مختلف تهیه شده است، کشور آلمان از لحاظ قدرت خرید مردم در رتبه ی ششم بهترین کشورهای دنیا واقع شده است. این در حالی است که رتبه ایران از این حیث ۱۱۹ گزارش شده است.

بیایید با یک مثال این موضوع را روشن تر کنیم. اگر میانگین درآمدهای متوسط ماهانه را برای فرد ایرانی حدود ۱۰ میلیون تومان لحاظ کنیم و فرض کنیم از این رقم چیزی در حدود ماهانه ۴ میلیون تومان به عنوان پس انداز فرد محسوب گردد، این فرد قادر خواهد بود تا پس از ۲۵ ماه، یک خودرو پراید  را خریداری نماید. اما یک آلمانی با میانگین حقوق ماهانه ۴ هزار یورو، با در نظر گرفتن حدود هزار یورو به عنوان پس انداز، قادر خواهد بود تا پس از ۷ ماه، یک خودروی قابل قبول از شرکت بی ام دبلیو تهیه نماید.

از ترافیک خبری نیست

روزهایی رو تصور کنید که ساعت ۵ عصر در تهران ترافیک نداشته باشید. شاید کمتر از ۳۰ روز در سال باشد. علی رغم اینکه میزان تعداد خودرو به ازای هر نفر در آلمان تقریبا دو برابر است.

ولی میزان شاخص ترافیک حتی در شلوغ ترین شهرهای کشور آلمان نسبت به ایران، غیر قابل مقایسه است. آلمان از لحاظ مدیریت ترافیک و طراحی شهری، رتبه ی ۱۸ در بین تمام کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است. در آلمان قادر خواهید بود تا از بهترین امکانات شهری اما بدون ترافیک لذت ببرید.

دوری و دوستی

شاید بتوان بزرگترین تفاوت فرهنگی کشور آلمان با ایران را در موضوع خانواده دانست. شاید کم رفت و آمدترین خانواده های ایرانی هم در سال حداقل ۲ یا ۳ مرتبه به بهانه های مختلف یکدیگر را ملاقات کنند ولی عملا خانواده در فرهنگ آلمانی محدود به خانواده درجه یک می شود. علاوه بر این فرزند مجرد در خانواده های ایرانی ممکن است تا سال ها با خانواده خود زندگی کند ولی عملا در فرهنگ آلمانی، پس از ۱۸ سالگی زندگی فرد با خانواده فقط در مواقع خاص صورت می پذیرد.

 

تحصیل در سوئد
تحصیل در کانادا
فهرست